کاربردها و قدرت باورنکرنی تار عنکبوت

1 1

دسته بندی: گوناگون بازدید: 1295 تاریخ: ۱۳۹۹/۱۲/۱۳

تار عنکبوت از چه چیزی تشکیل شده است و عنکبوت ها چگونه تار می تنند؟ 

عنکبوت تار های خود را از ابریشم که یک لایه طبیعی از پروتئین است، می سازند. ابریشم نه تنها با مواد کاربردی دیگر برای افزایش قدرت و انعطاف پذیری ترکیب می شود، بلکه می تواند ظاهر زیبایی هم به تار عنکبوت بدهد. ابریشم یک ماده اعجاب انگیز است که در نواحی گرم در اطراف جهان یافت می شود. تنیدن تار های عنکبوت در نهایت عاملی برای دیده شدن رنگ طلایی می شود. از این تار ها برای درست کردن بعضی از شنل های طلایی هم استفاده می کنند.

کاربرد تار عنکبوت

عنکبوت های بریتانیایی تمایل به تولید ابریشمی دارند که سفید باشد یا رنگی متمایل به آبی داشته باشد. سلول های ابریشمی مختلفی وجود دارند که می توانند ابریشم را با ویژگی های مختلف و کاربرد های متفاوت تولید کنند. 

هر کدام از این غده های ابریشمی در بدن عنکبوت وظیفه خاصی را انجام می دهند. چنانچه در این بخش سرگرمی نمناک اشاره شده است معمولاً هفت غده ابریشمی در بدن عنکبوت وجود دارد اما این برای همه عنکبوت ها صدق نمی کند. بعضی از آن ها نیز 5 غده دارند. 

عنکبوت

عنکبوت ها چگونه تار درست می کنند؟ 

عنکبوت ها ساختاری به نام اسپینرت یا تارساز روی شکم خود دارند که معمولاً در زیر قسمت پشتی بدن آن ها قرار می گیرد. همه این ها ارگان های مخصوص به تنیدن ابریشم هستند. گونه های مختلف تعداد مختلفی از این تارساز ها را دارند. 

در انتهای هر تار ساز مجموعه ای از ساختار های خرطومی وجود دارد. از هر کدام آن ها یک قسمت جداگانه ابریشمی بیرون می آیند. این قسمت ها شبیه به خرطوم یخ زده هستند و مکش از طریق پای عنکبوت، باعث بیرون آمدن تار می شود. هنگامی که تار داخل ابریشم داخل بدن عنکبوت است، حالت مایع دارد. سپس عنکبوت ها به صورت غریزی ساختاری را برای تنیدن تار دنبال می کنند که بسته به گونه آن ها متفاوت است. 

آیا همه عنکبوت ها تار درست می کنند ؟ 

اگرچه که درست کردن تار مخصوص به عنکبوت است اما همه عنکبوت ها این کار را برای گرفتن شکار انجام نمی دهند . کمتر از نیمی از 37 خانواده عنکبوت تار عنکبوت درست می کنند. عنکبوت های دیگر مثلاً عنکبوت های خرچنگی همیشه یک جا می نشینند و منتظر شکار هستند و معمولاً روی گل ها زندگی می کنند تا حشره ای را ببینند و آن را بخورند.

بعضی از عنکبوت ها هم هستند که به عنکبوت های پرنده معروف می باشند و به طور فعال شکار را دنبال می کنند. با همین پرش به سمت شکار می روند. بعضی از عنکبوت ها نیز تار های خود را باز می کنند تا غذا پیدا کنند و برای شکار از روش های دیگری غیر از تار استفاده می کنند.

عنکبوت سفید

ابریشم:یک ماده چند منظوره 

ابریشم فقط برای تنیدن تار به کار نمی رود. مثلاً عنکبوت های پرنده از سلول های ابریشمی کوچک برای پنهان شدن در طول روز استفاده می کنند و یک کیسه خواب را برای خودشان درست می کنند. خیلی از آنها از این ابریشم ها برای محافظت از تخم های خود استفاده می کنند.

یک کاربرد دیگر از ابریشم، ایجاد یک خط است و از آن ها مراقبت می کند تا زمین نیافتند و می توانند در فواصل دور این خط را همراه با خود ببرند تا مسیر را گم نکنند. همچنین با استفاده از خط تنیده شده از طریق ابریشم، می توانند به ارتفاعات بالاتر بروند و مطمئن باشند که به زمین پرت نمی شوند.

نگاهی به کاربرد های تار عنکبوت 

بر اساس نتایج بررسی ها تار عنکبوت با تمام سبکی و انعطافی که دارد از فولاد محکم تر است به همین دلیل آن را فولاد زنده نیز می نامند. در مورد شگفتی های تار عنکبوت همین بس که بدانید به قدری محکم است که با کمک تور ساخته شده از آن یک بوئینگ 747 را متوقف کرد و در عین حال، به قدری سبک و انعطاف پذیر است که می توان از آن لباس تهیه کرد. به دلیل ویژگی های منحصربه فردی که در تار عنکبوت وجود دارد استفاده از آن در زمینه های پزشکی و صنعتی رایج است.

تار عنکبوت

در زمینه پزشکی:

  • برای تهیه ی دستکش ها و نخ جراحی، زردپی و رباط مصنوعی استفاده می شود.
  • به دلیل آغشته بودن تار عنکبوت به مواد ضد باکتری و ضد قارچ نقش ضد عفونی کننده و پانسمانی دارد.

در زمینه صنعتی:

  • تولید لباس ضد گلوله
  • تولید تور های ماهیگیری محکم
  • تولید طناب های بسیار محکم برای کوهنوردی، چتر نجات.
  • تولید لباس غواصی مقاوم در برابر کوسه ها

نظرتان را ارسال کنید

ایجاد حساب کاربری جدید در ایمافایل

شما باعضویت درایمافایل؛ بلافاصله می توانید فایل های آموزشی وپژوهشی خودرابرای فروش عرضه کنید

عضویت در ایمافایل

نماد اعتماد، نشان ملی ، مجوزها و گواهینامه ها/با اطمینان از ایمافایل خرید کنید

logo-samandehi
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به ایمافایل است